Total Pageviews

Saturday, January 31, 2015

Caffe Bene di Gamuda Walk

Yes! Kami sangat suka kan dessert..especially mama dan Icha. So, kalau kami rasa nak makan dessert, Mek Ja akan buat research kat mana ada jual dessert yang sedap. Kali ini kami terserempak dengan Caffe Bene ini ketika kami berjalan-jalan di Gamuda Walk, Kota Kemuning, Shah Alam.
Sebenarnya, kami dah pernah berkunjung ke Caffe Bene ini sewaktu kami ke Seoul, Korea pada Januari 2013 so bila nampak je Caffe Bene ni kat Malaysia, rasa macam teruja sikit.

Icha tersenyum lebar dapat makan di cafe yang sama dengan cafe kami pergi sewaktu di Korea dulu

Mek Ja dan Triple Cheese Fondue


Icha with her Caramel Banana Waffle

Indulge yourself with their special Triple Cheese Fondue, Soft layered pastry bread topped with hot melting cheese, cheese sauce and surround with delicious creamy cheese fondue. 

The most delicious Liege Waffle with Caramel Banana Cream Topping, RM14.00
Caffe Bene ni sebenarnya famous dengan Belian Liege Waffles yang original dimana resipi yang telah digunakan datang dari Eropah. Kalau anda tak tau apa nak order ketika pertama kali datang ke cafe ini, apa kata anda cuba Liege Waffle with Caramel Banana Cream topping. Waffle ini rangup di luar dan sangat moist di dalam dan rasanya pula tidak terlalu manis. Penuh dengan potongan pisang, walnut dan whipped cream yang tinggi menggunung, waffle ini sangat sedap terutama bila dia letak chocolate sauce drizzling di atas whipped cream tu..lagi sedap dibuatnya.

 

Icha dan En Hubby

Sama tak wajah mereka berdua?
Wajah-wajah kesayangan beta....

Nampaknya sekarang pengaruh Korea semakin berkembang pesat di Malaysia. Bukan sahaja rakyat Malaysia sudah ramai yang gilakan drama Korea dan KPop, malahan makanan yang famous di Korea juga menjadi pilihan rakyat di Malaysia (terutama Mek Ja..hahaha!). Dan Caffe Bene ini juga merupakan cafe pilihan Mek Ja sebab hero pujaan Mek Ja iaitu Kim Soo Hyun merupakan wajah utama yang endorse coffee shop berasal dari Korea ini. Tak kenal siapa Kim Soo Hyun? Ha..tengok kat bawah ni siapa Kim Soo Hyun tu..

Ha! Ini lah dia Kim Soo Hyun..hehehe! Handsome tak?
Outlet Caffe Bene yang Mek Ja pergi ni terletak di Gamuda Walk, bersebelahan dengan pintu masuk. Konsep yang diperkenalkan di sini hampir sama dengan konsep di Korea di mana Caffe Bene menghidangkan kopi yang diperbuat daripada biji kopi segar dan bermutu tinggi. Di sini mereka mengamalkan konsep order dan bayar dulu di kaunter di mana para pelanggan boleh memilih menu kegemaran mereka yang dipaparkan di dinding atau di kaunter.

Apa yang menariknya di Caffe Bene ini, setelah para pelanggan memesan makanan dan minuman mereka, mereka akan diberikan err..Mek Ja panggil piring UFO untuk menunggu makanan siap. Piring UFO itu akan menyala dan bergegar jika makanan yang dipesan sudah siap dan kita boleh mengambil makanan dan minuman itu di kaunter. Konsepnya sama dengan cafe-cafe dessert di Korea, kerana Mek Ja masih ingat, even nak order fruit juice dan sandwich pun, Mek Ja akan diberi piring UFO ini sementara menunggu jus itu siap, dan bila pesanan dah siap, piring UFO itu akan menyala dan bergegar, menandakan Mek Ja boleh mengambil pesanan tersebut di kaunter. Canggih kan?
 
Ini lah dia Piring UFO yang Mek Ja cakapkan tadi

Di samping alat canggih yang Mek Ja gelarkan piring UFO tu, hiasan cafe ini juga menarik perhatian Mek Ja. Dekorasi ala cottage kontemporari seperti dinding yang berbatu-bata, perabot kayu yang cute dan persekitaran seumpama berada di zaman English dahulu kala sangat awesome! Buat kita rasa nak duduk lagi lama kat situ. Di Caffe Bene ini juga mereka ada pelbagai jenis Ice Blended coffee dan aiskrim, bukan sahaja waffle dan roti.

Selain daripada waffle, roti, ice cream dan ice-blended coffee, kat Caffe Bene ni ada juga dijual sesuatu yang unik dan istimewa berbanding cafe lain di Malaysia iaitu dessert yang diberi nama Bingsu. Bingsu ni ialah ais parut yang macam air batu campur tapi mempunyai pelbagai flavour seperti Strawberry, Teh hijau, biskut dan krim. Tapi yang ni Mek Ja belum cuba dan mungkin akan cuba di masa akan datang. Harga Bingsu ini ialah RM18.80.

Kepada anda yang belum pernah merasai dessert berasal dari Korea ini, apa kata anda bawak family jalan-jalan ke Sunway Pyramid atau pun Gamuda Walk, Kota Kemuning, Shah Alam untuk mencuba. Jom ke Caffe Bene!


 



1 comment:

  1. Ada urusan di Shah Alam/Klang/USJ Subang Jaya i.e ADTEC, CIAST, WISMA GM, UITM, UNISEL, MSU, POLITEKNIK Shah Alam atau sebagainya. Tempahlah homestay kami yang berdekatan dengan harga berpatutan (RM180/2H1M) dan boleh layari INTERNET @ UNIFI secara percuma 24jam. Layari blog kami untuk info terkini di http://onlinebookinghomestay.blogspot.com

    ReplyDelete